Thursday, December 31, 2020

Terlajak Perahu Boleh diundur, Kadang-kadang tak Terlajak Kata Pun, Orang Boleh Terasa.

Betul tak tajuk ni. Kadang-kadang tiada istilah tersalah kata. Benda yang kita sebut tu benda betul dan benda biasa. Cuma tak kena dengan situasi, kita pun tak tahu apa yang sedang berlaku, alih-alih buat komen general je, salah cakap, orang dah terasa. 

    Sebenarnya kan, orang yang diuji ni tersangatlah sensitif. Mana nak jumpa orang yang tak diuji kan? Jadi, kita ni kena hati-hati bercerita, takut-takut terkena topik yang terkena tempias. Tak pasal-pasal pulak orang kecil hati dengan kita. 

    Kadang-kadang, orang niat nak 'sharing' tapi rupanya, sebelum tu ada peristiwa yang memang sudah mengecilkan hati, jadi tersentuh pulak hati.

    Makin berumur, makin diuji, makin sensitif. Jadi bila berbicara dengan orang yang lebih 30an, kena hati-hati. Tiba-tiba orang jadi dingin, sapa pun tak berapa nak balas, cubalah semak balik apa yang pernah kita sembangkan. Padanlah Rasulullah kata, baik diam sahaja. 

    Kalau terkena dengan orang yang tak berapa rapat, tak mengapa. Namun, kalau tersilap topik dengan orang yang kita rapat, tiba-tiba orang tu terkecil hati, bahaya juga. 

    Anyways, berhati-hati sajalah. Semoga kita tidak disalah ertikan bila kita berbicara. Jangan lupa amalkan doa nabi Musa bila dia takut nak berjumpa Firaun. Jangan lupa, kerana pulut, santan binasa, kerana mulut, badan binasa. 



Pic credit to: http://hadiay-sellambe.blogspot.com




Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails