Friday, June 17, 2016

Jauhkan Hasad Dengki Ini Ya Allah...

Soal hati ni memang tak boleh cerita.. Kadang-kadang orang tak menunjuk-nunjuk pun, silap-silap haribulan kita boleh tersakit hati dan dengki. Soalnya kenapa? Kenapa? Kenapa?

Perasan tak? Bila kita dok scroll facebook, kita boleh rasa happy sangat bila tengok newsfeed.. Tak kisah lah orang tu gi Paris ke, Palestin ke, beli rumah baru ke, dapat gelang emas ke, suami wefie ke.. Tapi tiba-tiba si polan si polan bercerita, macam-macam rasa, meluat, mencik, meluap-luap dan rasa sakit hati sampai log out terus facebook.. haaaaa!! itulah tanda ada bibit-bibit sakit hati..

Ni bukan rekaan tauu.. betul-betul! Alkisah membaca seorang chef yang sangat sentiasa bermurah hati berkongsi resepi. Siap bertapa untuk buat resepi baru untuk dikongsi. Sungguh morni hati chef tersebut. Tiba-tiba perasan, komen chef ni sepesen yang berbunyi seolah-olah Lihat lah doniaaaa!! Ku berjaya walaupun kau dulu kedekut ilmu dengan aku. Tak tahulah apa yang terjadi sebenarnya, tapi bahasanya agak membuka pekung tentang kisah-kisahnya yang lalu.

Berbalik dengan kisahku sendiri. Memang ku sentiasa happy dengan kegembiraan orang lain, namun ada beberapa insan yang agak ku tak boleh nak gembirakan hati yang kecil ni. Bila dikorek-korek, memang orang yang tak boleh ku gembirakan hati ni, ada 'history' pada suatu jaman dahulu. Dan selalunya kenangan itu kurang manis. Sama ada hati pernah dikecilkan atau ku yang mengecilkan hati sendiri.

Sejujurnya, memang ku benci dengan perasaan itu, namun agak sukar untuk dikawal perasaan yang tidak diundang itu. Dipendekkan cerita, kalau dulu, ku 'unfriend' saja. Tapi sekarang, ku cuba melawan perasaan itu dengan mendoakan yang baik-baik saja dan berdoa agar Allah melembutkan hati ni.

Memang dalam isu yang macam ni, tiada siapa yang salah. Soal hati memang susah untuk dikawal melainkan iman yang menepis segalanya. Yelah kan.. namanya pun soal hati. Okaylah! Kalau ada rasa macam tu.. cepat-cepatlah cuba untuk menepisnya. Hati yang sakit ni lama-lama makin parah kalau tak diubati. Tepuk iman, tepuk hati, jangan sampai mati hahahaha..

Chow bebeh!
Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails