Thursday, December 31, 2020

Bahaya Ibu Akhir Zaman

Kadang-kadang saya terfikir, macam mana kalau sebenarnya Allah dulukan Ibu BUKAN sebab keperitan dan susah payah menjadi ibu. Bagaimana kalau sebenarnya Allah lebih mengetahui yang melayan Ibu ni sebenarnya 3 kali ganda lagi sulit dari melayan Ayah.

Bagaimana pula kalau Allah lebih tahu yang Ibu boleh jadi 3 kali lebih cerewet dari Ayah.

Bagaimana pula kalau Allah lebih tahu yang Ibu ni adalah sejenis spesis yang tersangatlah sensitif jadi, kesensitifannya adalah 3 kali lebih ganda dari Ayah, jadi Rasul dah pesan, layanlah Ibu, Ibu, Ibu dan barulah Ayah.

Sebenarnya menjadi Ibu ni kalau tak pandai, akan menjadi perangkap yang menjerat diri sendiri. Ramai sangat Ustaz yang berpesan pada 'anak-anak' derhaka, agar jangan mudah lupakan tanggungjawab. Tapi tak kurang juga drama yang menonjolkan sikap Ibu yang mendesak anak-anak mentaatinya sehingga kelihatan macam veto power nya lebih besar dari Allah. Yelah, Allah dah kata, anak lelaki boleh pilih jodoh sendiri tapi kalau Ibu pengantin lelaki, ada sahajan yang mengizinkan calon jika calon wanita itu memenuhi kehendak dia. Seolah-olah dia yang akan hidup bersama pasangan anaknya itu,

Tak kurang pula Ibu yang tak berkenan dengan calon menantu sampai tak teragak-agak mencarikan calon lain pula. Memanglah drama tapi tidak hairan kalau drama itu berdasarkan kehidupan. Mesti ada yang jadi, takkan pula ada orang membuat cerita fantasi semata-mata.

Saya sebagai seorang Ibu, ingin menegur diri saya sendiri dan kalian, bahawa cabaran menjadi Ibu ni memang bukan lah suatu yang senang tapi jangan sampai menggunakan kuasa atau 'keistimewaan' yang pada hakikatnya mampu membuatkan kita menjadi seorang veto dan pembuli. 

Jangan lupa yang kita sebagai Ibu akan juga disoal jika kita membuatkan hidup anak-anak kita merana. Jangan sekali-kali rasa yang Anak terpaksa taat atas dasar agama sampaikan kita boleh buat dan cakap apa sahaja yang kita suka. Dan jangan 'claim' Anak-anak itu derhaka jika kita sendiri yang mencabar dan menjuruskan mereka untuk jadi derhaka. 

Di padang mahsyar nanti, semua akan mula menuding jari demi mengutip pahala agar kita tak terjerumus ke neraka. Jangan sampai Anak-anak menuding jari mengutip balik apa sahaja hak mereka.

Teringat saya pada satu Ustazah yang cakap Anak tidak berhak untuk berkecil hati dengan Ibu mereka. Tapi bagaimana pula dengan Ibu-ibu yang membuang bayi mereka sendiri, mendera atau membiarkan pasangan mereka mendera Anak-anak sendiri demi sebuah cinta yang tak berapa nak ada. Saya berhenti di sini. Fikir-fikirkan dan muhasabah diri. 




Your Mother by Yusuf Islam


Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails