Friday, August 19, 2011

Terawikh | Yeay Yeay! Makcik Garang Period kot!!!

Sejak dua menjak pergi terawikh kat surau bawak Muhammad ni (2 tahun), sembahyang memang tak boleh khusyuk langsung.. Apa taknya.. bila orang luruskan saf je.. mulalah gelisah.. Ada sekali tu terus kena sound!

"Penuhkan saf depan dulu!!!" [huish garangnyaaaa!!]
"Er.. saya bawak anak ni".

Sejak hari tu, saya terus hafal bunga-bunga corak kat telekung dia.. senang nak elak lain kali hehe.. Seminggu uzur, saya coti, lepas coti, saya pergi balik ke surau.. Rasa macam terbayang-bayang muka makcik garang.. nampak masa majlis Nuzul Quran macam dia, tapi berpakaian biasa tanpa telekung.. ke saya silap orang?

Saya tanya anak saya..
"err.. makcik garang ada tak hari ni?"
"takde"
"ada ke?"
"takde kot"
Pada hakikatnya, kami anak beranak tak tahu sama ada makcik garang dia dan makcik garang saya sama ke tidak sebab kalau masing-masing pakat tunjuk, dah kira mengumpat kan. Tapi mengikut firasat saya, memang sama kot hehe..

Pernah suami menyuruh anak saya pergi mengambil kuih..
"Takpelah.. ada makcik garang".

Hari ni saya ke surau selepas seminggu bercuti.. saya duduk di belakang, saf depan anak-anak perempuan.. sebelah saya seorang ibu yang juga membawa anaknya yang berumur lebih kurang 4 tahun.. Muhammad di kiri saya, dia di kanan saya.. Alamak, semasa tengah sembahyang Muhammad melintas 2-3 kali di depannya.. [Nasiblah kan.. nak buat macam mana]. Selesai sembahyang, dia macam tak kisah je [alhamdulillah].. Rakaat selepasnya.. tiba-tiba anak dia pulak melintas depan saya mengajak Muhammad main [fuuuh.. legaaa.. anak dia pun melintas maknanya selamat la kan, mesti dia pun faham hehe].

Tak lama lepas tu.. tiba-tiba blackout.. Dengar suara-suara kat belakang..
"tu laa.. tak bayar bil letrik la tu" [hahahaha]
"Mana mamaaaa! mamaaaaaa huaaaaa"
"shhh shhh.. mama ada la", sambil mendukung [baiknya budak-budak ni.. tak kenal tapi terus jagakan budak tu]

Selesai 4 rakaat [laa baru 4 rakaat ke?] Bila ustaz bagi tazkirah.. dia menjemput, ibu-ibu masuk ke medan sembahyang utama, minta kaum bapa keluar ke tepi untuk beri ruang.. [Alhamdulillah.. merasa aku tengok ustaz masa dengar ceramah. Alhamdulillah ya Allah.. siap air-con tuuuu].

"Ibu, abah mana"
"Muhammad nak abah ke?" [yeeehhaaaa]
"Ibu, nak abah"
"Nurul, tolong hantar Muhammad kat Abah" [Lega.. boleh la fokus sikit hehe]

Selesai sudah terawikh .. alhamdulillah.. terus terdetik di hati saya
Ya Allah.. terimalah ibadahku, solatku ini.. walaupun aku lalai ya Allah..

Moral of the Story :
Susahnya nak khusyuk sembahyang bila ada anak kecik.. semoga Allah menerima ibadah kita.. kerana kita hanya manusia biasa.. tak lari dari membuat dosa.. Astaghfirullaahal adziim.. Bukan membuka pekung di dada.. tapi sekadar berkongsi cerita agar kita sama-sama berusaha.. Taqabbalallaahu Minkum.. Minna wa minkum taqabbal ya kareem.. amiin..

Share/Bookmark

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails