Thursday, September 17, 2009

Tips Melatih Anak Puasa


Masa menunggu di hospital masa check-up, risau tengok budak-budak asyik makan snack.. Yelah.. makan biskut dan coklat.. Masa di Tesco hari tu pun sama.. tengok budak-budak selamba je makan chips. Orang jual ice-cream pun syok dok standby tepi mini playground... tapi belumlah nampak orang makan ice-cream lagi.

Ada yang bertanya bagaimana nina melatih anak berpuasa.. Haziq, masa 4 tahun dah puasa penuh.. thanks to his teachers who have been supportive.. Irfan pun sebenarnya tengah belajar puasa.. Bukan belajar puasa as in puasa tetapi dia sedang berlatih memahami konsep puasa..

Let me just share with you how we did it! Sebenarnya.. bila dah faham, mereka sendiri yang mahu berpuasa.. Sebenarnya memang tak sampai hati nak tengok mereka berlapar tapi lama-lama mereka biasa..

Here are the tips:

#1 Tanamkan azam berpuasa sebelum Ramadhan tiba
Jangan tunggu bila bulan puasa baru nak ajar.. Beberapa bulan sebelum puasa dah ada countdown.. menunggu-nunggu ketibaan Ramadhan.. Ceritakan tentang pahala berpuasa dan rahmat yang Allah sediakan semasa bulan puasa.. Pasang lampu lip lap menyambut puasa, bukan menyambut raya!

#2 Kejutkan anak bangun sahur
Irfan (3 tahun masa artikel ni ditulis) hari pertama memang bangun sahur.. Hari kedua dan ketiga dia geleng kepala tak nak. Tapi sebelum tidur.. memang cakap dengan dia.. pujuk dia bangun sahur.. Hari keempat sampai sekarang memang dia tak pernah miss sahur.. siap bertambah-tambah nasi!

#3 Beri salam dan 'cheer' kerana bangun sahur
Selalunya bila mereka bangun sahur, nina akan bagi salam setiap seorang yang bangun sahur. Semua orang cheer irfan (wah! irfan bangun sahur! siap tepuk-tepuk lagi!)sebab dia yang baru belajar bangun sahur. Jadi dia suka!

#4 Baca doa masa sahur..
Kami memang baca doa makan.. dan ada doa 'special' untuk sahur. "Sahaja aku makan sahur untuk menghilangkan lapar dan dahaga di bulan puasa kerana Allah Ta'ala". Jadi dah ada mind set..dah sahur, insyaallah tak lapar masa puasa nanti dan yang ini, memang Allah bantu, cubalah!

#5 Makanan biar simple, janji anak suka..
Nasi memang masak pagi, jadi anak-anak makan nasi panas.. Paling mereka suka telur dadar dengan bawang.. Sambil tu, anak-anak makan roti bakar, Koko Krunch dan apa jugak yang mereka suka!

#6 Buka dan sahur dengan kurma
Kami buka dengan kurma, sembahyang, baru makan nasi. Selalu jugak kami cairkan coklat dan makan kurma dengan choc panas. Cairkan coklat 340w (medium) dalam 15 saat. Celup masa coklat panas-panas. Lajulah makan kurma.. Berkat!

#7 Kalau tak puasa, makan bila lapar dan kena menyorok.
Since Irfan sahaja yang tak puasa (3 tahun) dia kena makan bila dia lapar. Dia hanya boleh makan roti sahaja (roti bakar tak boleh.. sebab baunya mengiurkan)..Makan pulak sorang-sorang dalam bilik.. dan tak boleh keluar kecuali bila mulut dah kosong

Sounds evil, kan? tapi memang dia dah faham.. bila bulan puasa, hanya boleh alas perut dan tak boleh makan sedap di siang hari! Sweets and snack are out of the question! Dia pernah mintak.. tapi dia terus cakap "opps! takde takde"!

Sebenarnya tak marah pun.. tapi terangkan dengan baik kat dia.. kesian orang semua puasa.. kalau makan depan orang puasa, nanti orang jadi lapar... dia akan faham

#8 Sogokkan dengan cerita-cerita syurga, bidadari, sungai susu yang mengalir di syurga dan pahala yang Allah beri jika berpuasa..
Pernah sekali Haziq (6 tahun) tak tahan bau peanut butter adik dia makan.. jadi dia nak buka puasa.. Terpaksa sogok dengan bidadari yang memakai kain 70 lapis sedang menunggunya di syurga, tersenyum Haziq mengingatkan bidadarinya.. terus lupa tentang nak buka puasa.

#9 Jangan bagi upah duit untuk hari dia berpuasa
Anak ada yang bercerita dengan nina, kawan-kawan ramai yang dapat duit. Nina cakap, "lebih dari itu pun ibu boleh bagi, kalau ikutkan duit belanja yang dapat tu pun lebih dari seringgit sehari". Terangkan kenapa kita perlu puasa.. terangkan jika bagi duit mereka akan berpuasa kerana duit. Sebenarnya kita berpuasa sebab mahukan keredhaan Allah..

Mereka bukanlah terlalu muda untuk memahami.. sebenarnya mereka lebih senang untuk memahami kerana mereka belum pandai "argue".

#10 Tangisi pemergian Ramadhan
Kira puasa tinggal berapa hari untuk merintih tentang kehilangan Ramadhan.. Ceritakan tentang kemungkinan ini Ramadhan yang terakhir.. Ceritakan juga bagaimana roh-roh yang sudah mati merayu-rayu kepada Allah untuk dikembalikan ke dunia walaupun sekadar sesaat cuma untuk menyebut Subhanallah.. untuk menambah timbangan pahala..

Insyaallah.. kanak-kanak sebenarnya memang ada naluri untuk berpuasa.. Tugas kita hanya untuk memberi ruang kepada mereka dan galakan agar mereka boleh dan gembira berpuasa...

Tugas kita pula sebagai ibu-bapa, perlu beri ruang untuk puasa dan beri galakan. Ada jugak kawan-kawan anak mengadu.. "aku tension betul, aku nak puasa sebenarnya tapi mak aku suruh bukak, takut tak tahan". Cubalah.. tidak ada umur yang terlalu awal untuk melatih puasa. Cuma, bila latih masa umur 3-4 tahun, kalau mereka nak buka puasa.. jangan marah.. Yang penting, mereka faham konsep puasa dan kenapa kena puasa.. Good Luck! Semoga kita sama-sama mendapat keredhaanNya.. Amiin
Share/Bookmark

2 comments:

  1. kak wan suka entry ni..byk ilmu. Nanti nak amalkan utk anak sulung. Masih lom puasa...insya Allah kak wan cuba next year. TQ

    ReplyDelete
  2. wow...marvellous la nina.. harap shiela tak terlambat nk implement utk anak2 shiela jugak... tq for sharing..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails